Hovedpine og symptomer på stress forsvandt

Jo, jeg var da skeptisk i starten, for hvad var det nu - det her mindfulness, og kunne det virkelig hjælpe på min spændingshovedpine og begyndende stresssymptomer? Men allerede efter de første par gange kunne jeg mærke, hvordan hovedpinen forsvandt.

Ordene kommer fra produktionschef og ingeniør, Morten Brunse, fra Fjernvarme Fyn. Vi sidder i et stort og lyst mødelokale på 3. sal på Billedskærervej i Odense med panoramaudsigt over byen.
Heroppe fra kan jeg se vores forskellige kraftvarmeværker med skorstenene, der arbejder. Det giver en god fornemmelse at se, at det hele kører, som det skal, konstaterer Morten.

Ramte plet på mine stress-symptomer

For Morten var det en god snak med en kollega, der gav ham lyst til at prøve Mindfulness på LedelsesAkademiet Lillebælt. 

Hun havde selv prøvet det og mente, det kunne være noget for mig. Jeg var i tvivl, inden jeg tog til et infomøde om kurset, men på mødet blev min tvivl fejet af bordet, og det var især, fordi underviseren, Anette Kirkegaard, var så engageret og gav konkrete eksempler på, hvad mindfulness kan bruges til.

Dér faldt det hele på plads for mig, for hun ramte plet i forhold til min situation. Jeg kunne se, at jeg gennem mindfulness måske kunne komme en mulig stress i forkøbet og undgå, at det blev til noget kronisk. Min hovedpine var et klart stresssymptom, jeg var nødt til at reagere på, ” fortæller Morten.

Mindfulness reducerer stress og øger kreativiteten

Mindfulness er en form for opmærksomhedstræning, hvor du øver evnen til at være til stede i nu'et. Gennem forskellige teknikker træner du øget koncentration og stressreduktion. Meditations- og åndedrætsøvelser er en meget stor del af mindfulness, og det var også hér, at Morten opdagede en meget tydelig effekt.

En daglig dosis mindfulness er en god investering

Effekten kom ved meditationer på åndedrættet. Da jeg først oplevede, at jeg gav slip og gav tankerne frit løb og bare accepterede dét, der nu var, ja så forsvandt mine hovedpiner. Det geniale ved mindfulness er, for mig at se, at man plukker de redskaber ud, der virker for én og anvender dem direkte.

Jeg har nu indlagt 20 minutters meditation hver morgen, før jeg kører på arbejde, og jeg kombinerer det med nogle enkle yogaøvelser for skuldre og nakke. Det er vigtigt for mig, at det er nemt og forholdsvist enkelt at gå til, for så får jeg det gjort. Det er en helt naturlig del af min arbejdsdag, og jeg kunne ikke drømme om at stoppe med den her mentaltræning, for jeg er ret sikker på, at jeg ville få min hovedpine tilbage igen. Det handler om at fjerne årsagerne og ikke blot dæmpe symptomerne med piller, og hvad man ellers udsætter sig for, understreger Morten Brunse.

Det er mental fitnesstræning

Med udgangspunkt i egne erfaringen kan Morten kun opfordre til, at mange flere får kendskab til, hvad mindfulness er og kan.

Alle med stress eller begyndende stress burde kende til mindfulness. Fysioterapeuter, massører, læger, psykologer og forsikringsselskaber, der sælger sundhedsforsikringer til virksomhederne, skulle integrere mindfulness som en del af deres ydelser.

Stress, sygdom, fravær og dårlig medarbejdertrivsel kan helt sikkert mindskes ved at tilbyde mindfulness som et individuelt og frivilligt tilbud, der kan afholdes på neutral grund. På mange arbejdspladser er der tilbud om rygestop, kostomlægning, fysisk træning og fitness. Med mindfulness dyrker man den anden side af sagen – den mentale fitnesstræning. Dét kan jeg kun anbefale, for det virker for mig, slutter Morten Brunse.

Fakta

Læs mere om Mindfulness og kontakt os for mere information
Læs om Mortens arbejdsplads:  Fjernvarme Fyn A/S